Coach spreekt je aan!
In verschillende leerlingen zie je geboren coaches. Ze hebben het geduld en de juiste eigenschappen om andere mensen iets te leren, te stimuleren en te motiveren. Als stewardcoach staat de scholier dicht bij de Stewards. Samen spreken ze doelen af die ze gerealiseerd willen hebben, bijvoorbeeld dat de leerlingen tijdens de pauze voortaan hun afval opruimen. De stewardcoach begeleidt waar nodig de Stewards om deze doelen te realiseren. Dit doet de stewardcoach door vragen van Stewards (in het veld) te beantwoorden, ze tips en tricks mee te geven en situaties na te bootsen in de vorm van een rollenspel. Als stewardcoach krijgt de scholier uitgebreide ervaringen mee op het gebied van oplossingsgericht denken en leert hoe hij/zij deze denkwijze motiverend en stimulerend over kan brengen op anderen.

Theorie
Basisbeginsel coaching, stimuleren, motiveren, evalueren, positief communiceren.

Praktijk
Door middel van het rollenspel worden herkenbare situaties gesimuleerd, coaches kiezen voor oplossingen.

Na de training weet iedere coach:
Hoe op een positieve wijze om te gaan met zijn/haar rol als coach. Hoe een Steward te observeren.

Na de training kunnen de aanstaande coaches:
Stewards aanspreken, motiveren, stimuleren en evalueren.

Duur training
Twee lesuren.

Certificaat
Leerlingen die het programma succesvol hebben doorlopen, krijgen een certificaat.

Groepsgrootte
Maximaal twaalf leerlingen per groep + coördinator.